Eiger,Cerví i Monte Rosa 2011

Parlar de Interlaken, Grindelwald, l'Eiger o el Jungfrau a l'Oberland Bernès i de Zermatt, el Cerví o el Monte Rosa al Valais; és parlar dels Alps amb majúscules.

No tothom té la capacitat d'arribar fins aquests cims mítics. Tot i això, hi ha diversos itineraris a l'abast de molta gent que ens hi apropen d'una manera espectacular.

EIGER TRAIL

Després de recòrrer 950 km des de Palamós fins a Interlaken, cal agafar la carretera que porta vall amunt fins a Grindelwald. El sistema de trens i funiculars suïssos permet un munt de combinacions en els itineraris de muntanya.

En aquest cas hem deixat el cotxe a l'estació de Zweilütschinen, punt estratègic des d'on neixen les 2 valls per on transcorre aquesta ruta. Després d'uns 15 minuts en tren arribem al poble de Grindelwald (1.034m), situat als peus de la mítica paret nord de l'Eiger.A partir d'aquí ens esperen 1.200m de desnivell de pujada.

Localitzem els senyals indicatius i sortim entre xalets de vacances i prats alpins ,amb la visió del massís del Wetterhorn (3.701m) i l'omnipresent cara nord de l'Eiger (3.970m). Anem guanyant alçada acompanyats pel tren que porta fins a Kleine Scheidegg.Arribem a Brandegg (1.332m) i prop d'Alpiglen (1.615m) comença el sender que ens apropa a tocar de la cara nord de l'Eiger i que finalitza a l'estació de l'Eigergletscher.

Després de creuar diversos cursos d'aigua que baixen de l'Eiger, passem per sota de l'ombrívola paret de 1.800m que davalla del seu cim.Es passa per un parell de miradors planers, ideals per fer un mos fins que s'assoleix el punt culminant, l'Eigergletscher (2.320m). En aquest punt arriben els trens que s'endinsen en el tunel que travessa la paret de l'Eiger fins al Jungfraujoch (3.454m).

La visió del Mönch (4.107m) ,el Jungfrau (4.158m) i el Silverhorn (3.695m) amb les seves glaceres formen un espectacle alpí de primer ordre. Aquest trajecte de pujada comporta unes 4-5 hores.

Anem ja de baixada,seguint els rètols que ens porten fins a Kleine Scheidegg mitjançant el Jungfrau Eiger Walk. El conjunt residencial de Kleine Scheidegg (2061m) és un punt de confluència dels trens que venen de les 2 valls i del que baixa del Jungfraujoch. A partir d'aquí anem davallant per una pista ampla passant per Wengernalp (1.873m), Allmend i finalitzant a Wengen (1.274m). Tot plegat unes 4 hores i més de 1.000m de descens des de l'Eigergletscher.

Des de Wengen tornem en tren en uns 20 minuts fins al punt on tenim el vehicle, Zweilütschinen. Un recorregut circular que s'obre i es tanca amb el tren de muntanya.

GORNERGRAT TRAIL

Com en la resta de zones alpines a Suïssa, es poden fer una munnió de combinacions.

Disposar d'una xarxa de trens i funiculars de muntanya faciliten l'accés a molts indrets.

És el cas del Gornergrat, una atalaia situada a 3.100m amb unes vistes fantàstiques.

En aquest cas ens ubiquem a la zona del Valais amb el mític Cerví o Matterhorn (una de les muntanyes més fotografiades del món) i amb el Monte Rosa o Dufourspitze (el cim més alt de Suïssa) com a més destacats.

Donat que a Zermatt no s'hi pot arribar amb cotxe particular,ens situem a Randa (1.439m) un poblet situat a pocs km. Des d'aquí surt un camí paral.lel a la carretera pel marge esquerre. Un cop arribats a Täsch(1.450m)creuem la carretera i seguim pel marge dret començant al costat del camping. Anem continuant a tocar de la via del tren que porta a Zermatt. Després d'unes 2 hores de suau ascens, fem cap a Zermatt (1.620m) el centre neuràlgic de la zona. Des d'aquí hi ha moltes opcions.

Escollim agafar el tren del Gornergrat (39 francs anada). L'estació es troba a pocs metres de l'entrada del poble. Després de 23 minuts i 1.500m d'un gradual ascens baixem a la darrera estació de Gornergrat (3.089m). Hi trobem una mica més amunt l'Hotel i l'espectacular mirador, l'Aussitschplattform(3.131m). Des d'aquest punt tenim l'opció d'acostar-nos carenajant fins el cim del Hohtälligrat (3.286m).

El ventall panoràmic és de primer ordre. D'esquerra a dreta el Nordend (4.609m), el Monte Rosa (4.634m), el Liskamm (4.527m), el Castor (4.226m), el Pollux (4.091m), el Breithorn (4.180m), el Klein Matterhorn (3.883m) i el Cerví(4.478m).

Un cop embadalits amb el que veuen els nostres ulls, cal començar la tornada. En aquest cas optem per un descens de 1.500m caminant, tot seguint els indicatius de color groc. Des de l'estació Gornergrat, al cap de poc,ens situem a Rotenboden (2.815m). Des d'aquí surt el camí que porta, travessant el Gornergletscher, fins el flamant Monte Rosa Hütte. És el nou refugi situat a (2.795m).

Continuem davallant per les praderies i un camí molt marcat fins col.locar-nos a l'alçada de Riffelberg (2.582m). Aquí hi trobem un hotel.

Tot baixant ens ubiquem en un paratge anomenmat Riffelalp (2.211m), on hi està establert un complex hoteler de luxe.

El camí ens duu ara per un bosc d'avets molt frondós, fins que creuem un pont per sobre del riu engorjat que ve del Gornergletscher.Arribem a Blatten (1.733m) i, en pocs minuts amb els funiculars al nostre damunt, arribem a Zermatt.

La tornada fins a Randa la podem fer pel camí d'anada o bé amb taxis col.lectius situats a l'entrada de la població.