LLIBRE EL TERMENAL DE SANT JOAN

El 10 d'abril de 2022 des del Club Alpí Palamós vam organitzar una activitat inèdita, la Ruta del Termenal de Sant Joan. Després de moltes hores prèvies de preparació i gestió d'en Pere Llauradó i en Remi Serra, contactant amb l'historiador local Pere Trijueque, el gran coneixedor del termenal Josep Olivé, el Servei d'Arxiu Municipal o el Registre de la Propietat, es va poder materialitzar aquesta sortida oberta a tothom. Alhora, també va suposar una tasca feixuga sobre el terreny de desbrossament i neteja de l'itinerari, encapçalats pels nostres companys Remi Serra i Pere Parra. En aquell moment vam donar a conèixer 2 fites desconegudes entre Sant Joan i Palamós, molts detalls gràfics i informació rellevant focalitzada en aquesta línia de terme.

Aquesta activitat va suposar el punt de partida del que avui us volem presentar. Vist el que teníem entre mans, i la importància a nivell de la nostra història local, hem seguit aprofundint en la recerca de diversos punts que encara mancaven per aclarir. Ampliant les consultes amb d'altres administracions, com ara el Cadastre o l'Arxiu Històric de Girona, podem dir molt satisfets que hem aconseguit tancar el cercle.

Tot el recull que us hem exposat molt ben documentat, conjuntament amb la tasca de recerca i entrevistes personals dutes a terme per en Josep Olivé durant 20 anys, l'hem volgut bolcar en format de llibre.

Han estat 4 anys molt intensos que esperem contribueixin a la divulgació del coneixement del poble de Sant Joan, antiga parròquia de Santa Eugènia de Vila-romà.

Es farà un tiratge de 1000 exemplars que es repartiran gratuïtament entre la població de Sant Joan i Palamós. Si  voleu que us en fem arribar algun poseu-vos en contacte amb: Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.

Des del Club Alpí Palamós s’ha plantejat a l’administració municipal una proposta de restitució de fites que actualment estan en mans privades, enterrades o desaparegudes. Alhora també es podria contemplar la col·locació d'un seguit de cartells informatius a l'inici de les 5 línies de terme que delimitaven l’antic municipi de Sant Joan de Palamós amb: Calonge, Fitor, Vall-llobrega, Mont-ras i Palamós. Hores d'ara, aquesta qüestió està pendent que des de l'Àrea de Patrimoni de l'Ajuntament de Palamós s’hi doni llum verda. No és una actuació massa costosa i tindria un alt valor històric i patrimonial.

En aquests darrers anys, entroncant amb el desig permanent de l’Associació de Veïns de Sant Joan de preservar la identitat d’aquest poble, s’ha posat sobre la taula el que és de justícia històrica: El reconeixement de Sant Joan en el topònim municipal.

Fes-te sòcia/soci
Marxa Traginers