Travessa integral de l'Albera 2012

Aquesta és l’excursió més completa i interessant de les que es poden fer a l’Albera.
És llarga (uns 50 Km passant per 17 cims, amb una durada de 12-14 hores i 2.500 metres de desnivell acumulat aproximadament), però val la pena. Des del caos granític de la Jonquera anem seguint el cordal fronterer ,trobant les fites estatals,fins els esquistos pissarrosos del litoral de Portbou. És un itinerari que juga amb la diversitat i les panoràmiques sobre les planes del Rosselló i de l’Empordà són sorprenents.

Pel que fa els temps de pas :

Vam sortir a les 6,10h del matí de La Jonquera.A les 10h arribàvem al Puig Neulós on esmorzem.Cap a les 12h ens trobem al Puig dels Quatre Termes. A les 13h assolim el Puig Sallfor.A les 14h podem dinar al refugi del Coll de Banyuls.Cap a les 17h passem pel Puig de la Calma.Al voltant de les 18hfem el darrer cim,el Querroig.Finalment a les 19,20h trepitgem els carrers de Portbou.Han estat 12h descomptant les aturades per l´esmorzar i el dinar.

Descripció  de  la  travessa :

Sortim de la Jonquera per una pista que s’agafa darrera la caserna de la Guardia Civil, aquesta ens porta fins el Mas Brugat, algunes dreceres ens estalvien alguns revolts. A l´ arribar al mas, girem a l’esquerra i ens enfilem per un fort pendent fins el Roc Lluent. Després, tot planejant, atenyem una cruïlla de camins; per on aniríem a Sant Pere del Pla de l’Arca i el Salt del Fitó; de front a les Mines del Portús. Nosaltres seguim per la dreta per pista ampla i costeruda,on un corriol també per la dreta porta al Dolmen dels Pedreguers, ambdues porten a la Font del Vesc i a continuació al Mas del Camp del  Calze. Prosseguim fins el Coll de l’Auleda, poc abans hem trobat el GR-11, per la dreta se´n va cap a Requesens. Nosaltres seguim per l’esquerra, baixem cap el riu Llobregat, que aquí no arriba ni a còrrec, el travessem  i girem a la dreta, tot enfilant-nos per un corriol emmig de faigs i roures. Passem pel costat d’una barraca propera al Coll Forcat. Prosseguim més o menys carenant passant pel Puig Pinyer, Puig Forcadell, Puig de les Colladetes i Roc dels Tres Termes (1.129 m,), aquí el sender conflueix amb el GR-10, que ens acompanyará bona part de la travessa. Poc després trobem una portallera que en uns 200 m., porta al Pou de Neu, seguint el corriol amunt ens apropem al Puig Neulós, punt culminant de tota l’Albera (1.256 m.).

Baixem cap a l’est i passem per sobre la Font de la Tanyareda i pel costat del Refugi del mateix nom. Des d’aquí, iniciem una llarga carenada passant per: Coll Pregon, Coll del Faig, Pla del Fum, Coll de l’Hom, el Ras de la Menta, Coll de l’Estaca, Puig dels Pradets (1.167 m.), Puig dels Quatre Termes (1.156 m.), Coll de la Massana, Puig de la Carbassera (999 m.), Roc de Sta. Eulàlia, Coll del Pal i Puig de Sallfort (980 m.), poc abans d’arribar a aquest barrer puig hem deixat definitivament el GR-10. Girem a la dreta iniciant una llarga baixada, passant pel Pla de les Eres, el Puig de les Eres (695 m.) i el Puig de l’Este·la. Arribem al Refugi i al Coll de Banyuls. Creuem la carretera i continuem per la pista on hi ha la Fita fronterera 592, passem pel costat del Puig de les Forques per arribar al Coll del Llop. Per anar al Coll del Torn hi han dues opcions, nosaltres prenem la que s’enfila al Puig de la Calma (712 m.) amb vista panoràmica de 360º, baixem pel vessant empordanès fins el Coll del Torn, trobant la Fita 593.

Sempre carenant, arribem al Puig d’en Jordà (757 m.) amb vista esplèndida, baixant per un corriol, deixem a la dreta un trencant que ens portaria fins la Font Jordana i desprès a Sant Quirze de Colera. Prosseguin pel vessant rossellonès i arribem al allargassat Coll dels Empedrats amb la Fita 595. Deixem a la dreta el Puig de Taravaus i pel mig d’un alzinar, arribem al llom herbós que forma el Coll de Taravaus, veiem per primera vegada la nostra meta final. Deixem a la dreta una pista que passant per la Font de Taravaus porta a Portbou vorejant la riera. Al Coll del Suro trobem la Fita 597. Seguim la carena i ens acostem sota el Castell de Querroig (670 m.) (pujar i baixar representa uns 15 minuts extres). Continuem baixant fins trobar el Dolmen del Coll de la Farella, i més endevant el Coll del mateix nom i la Fita 598. Trobem una confluència de pistes forestals. Seguim recte  fina arribar al Coll del Frare i la Fita 599. Prosseguim per la dreta fins arribar a les primeres cases del poble, anant davallant fins arribar a la platja de Portbou.