Sortida esquí Orri-Airoto 25/26-02-2012

Circuit en esquís Orri (Val d’Aran) - Airoto (Pallars Sobirà) - Orri

Sortim de Palamós divendres 24 i anem a pernoctar a Salardú (Val d’Aran). A trenc d’alba, el dissabte 25 pugem a l’aparcament de l’Orri (Plan de Beret) on estacionem. Encetem la marxa resseguint les traces de raquetes i esquis que ens porten prop l’Estany de Baix de Baciver en territori del Parc Natural de l’Alt Pirineu. Cada vegada amb menys rastres de pas, anem envoltant l’extensa conca lacustre de Baciver en direcció a la Collada dels Estanys de Rosari. Un cop allà dalt, enfilem carena amunt fins al Pic de Rosari a 2.607 metres.

Encetem el primer descens amb esquis, baixant fins als Tarters dels Plans d’Isavarre, per on anem ondulant en direcció NE, fins assolir la Collada dels Plans. Un nou descens ens mena a la capçalera de l’Estany d’Airoto completament glaçat, que podem travessar fins l’altre extrem. A poca distància es troba el refugi lliure d’Airoto, un espai força rònec, on passem la nit una mica atapeïts tots cinc i vuit persones més, en un espai habilitat per vuit. Bona part de la tarda la passem fonent neu damunt d’una estufa de llenya.

Amb calma i tranquil·litat, hem tardat unes 7 hores, acumulant un desnivell d’ascens de 960 metres.

El diumenge 26 tornem a travessar la superfície de l’Estany d’Airoto fins al seu extrem N, en direcció a l’Estanyet de Marimanya d’Isavarre colgat per la neu. D’allà remuntem fins al Coll d’Airoto i, tot seguit, marxem pels clots que ocupen els Estanyets de Dalt de Marimanha que intuïm sota la neu. Avancem fins arribar a un pas en una serra baixa que s’obra a 2.470 metres. Tornem a posar els esquís en posició de descens, i baixem fins prop del Lac de Marimanha Superior, dins el feréstec Circ dera Herradura. Un sol sense núvols en algun moment ens fa suar de valent i estova de mala manera la neu solana.

A partir d’ara, orientem la traça vers el Pas de la Ferradura (o Colhada de Marimanha), tot ascendint per sota dels espadats que envolten aquest circ, que ens fan perdre la perspectiva i la direcció adequada. Sense volgué, acabem penjats d’alt d’un trau d’aresta a 2.620 metres, entre el Tuc de Marimanha i la seva Punta Oriental. Un cop refets del lapsus, descendim a peu una exposada vessant solana purgada per les allaus que mena als Plans d’Isavarre de Damunt. A continuació, novament orientats, remuntem per una pala obrint una traça dreturera que ens deixa dalt la cota 2.555, a la carena on es troba la Collada dels Estanys de Rosari. Per acabar aquest circuit, iniciem el llarg descens que ens ha de dur al començament de l’excursió. Anem baixant, tot recuperant les traces de pujada del dia anterior, descendint per la conca lacustre de Baciver fins a l’aparcament de l’Orri,

Fet i fet hem empleat unes 8 hores llargues, amb un desnivell d’ascens acumulat de 825 metres.

Participants: Eduardo Calvo, Jesús Correa, Fc. X. Gregori, Maribel Morillas i Lluís Viñals.