Els 3000 de Panticosa 2012

Ruta circular des del refugi de Casa de Piedra(Panticosa) pel GR 11,passant pel coll dels infiernos i ascendint els 9 cims de més de 3.000 metres de la zona.

Després de no haver pogut venir a Panticosa a l´hivern degut a les condicions que ho feien perillós,vam concretar la sortida pel primer cap de setmana de juliol.

El trajecte fins a Panticosa actualment es veu alleugerit per l´autovia A-22 que va des de Lleida a Osca.Així sortint a les 16 h, circulant per l´autopista fins a LLeida ,en unes 5 h ja ens trobàvem a l´embassament de Búbal sopant.Actualment,en poc més de 5 hores ja s´hi pot arribar.
A tocar de fosc arribem amb cotxe a la porta del refugi Casa de Piedra(1.636m) al peu dels Baños de Panticosa.
Dormir en un refugi sempre és una incògnita.No saps mai qui et trobaràs.Aquest cop no ha estat diferent,l´infiltrat que no era del nostre grup ens ha donat un recital de roncs tota la nit.
A trenc d´alba,a les 5,30 h ens llevem per esmorzar. Despertem en Josep i en Zisko que havien arribat de matinada i dormen a la furgo.
Comencem la jornada a les 6,45 h enfilant el camí pel GR 11 que porta fins el nou Refugi de Bachimaña(2.200m).L´inauguren properament,el dia 14 de juliol.
En unes 2h,seguim progressant fins a l´Ibón Azul(2.410m) on ens reagrupem i fem un glop d´aigua.
Des d´aquí pugem, en un dia tapadot,fins el coll dels infiernos tot just al damunt de l´Ibón de Tebarray(2.730m).Portem unes 4 hores de camí.
Comença la grimpada en direcció al primer 3.000 de la jornada. Al cap de poc tenim al davant la famosa marmolera,que no presenta cap dificultat en terreny sec,i ens porta fins el cim de l´Infierno Occidental(3.073m).
Continuem crestejant emmig d´un dia ennuvolat fins assolir el cim de l´Infierno Central(3.082m).
Sense perdre temps anem fent camí per acabar al damunt del darrer,l´Infierno Oriental(3.076m).Aquí fem una aturada més consistent per menjar i hidratar-nos bé.
Com que no portem corda,caldrà baixar en direcció als Ibones de Pondiellos.Un grup reduït de 3 persones, sense perdre gaire alçada, anem a fer el cim de l´Arnales(3.006m).
Quan hi arribem són les 14 hores.La resta van baixant cap al coll de Pondiellos.
Tot seguit ens dirigim cap a l´Agulla de Pondiellos(3.011m) arribant-hi després d´una bona grimpada.
De baixada al coll previ al Garmo Negro,ens tornem a reagrupar. Sembla una pared força dreta,però es fa bé sense massa problemes.Així doncs,arribem al cim del Garmo Negro(3.051m) gairebé a les 16 h.
A partir d´aquest punt ens dispersem.Uns quants baixen a Baños de Panticosa,uns altres es dirigeixen directament a l´Argualas i un parell anem a fer la cresta dels Algas fins l´Argualas.
Aquesta darrera opció ens porta per la cresta a l´Algas nord(3.032m),l´Algas(3.036m) i finalment ens trobem amb els altres dos companys al cim de l´Argualas(3.046m).Tot plegat hi arribem cap a les 17h.
Ara ens resta una baixada llarga d´unes 2 h fins al refugi Casa de Piedra. Han estat unes 12 hores de recorregut amb uns 2.500m de desnivell acumulat i passant pels 9 cims de més de 3.000 metres de la zona de Panticosa.
A les 19h ens retrobem tots celebrant una bona jornada amb una bona cervesa. Pernoctem a l´Alberg de Pueyo de Jaca,després d´un bon sopar i veure com cau una bona pedregada.
Al dia següent mirem de recuperar-nos de la pallissa amb una ruta gastronòmica. Esmorzem amb forquilla i ganivet a Pueyo de Jaca. Dinem al restaurant O´Cado de Puyarruego,amb bones vistes de les Tres Erols i on hem estat ben atesos per l´esgotat amic Paco i la seva mare.