El Grand Veymont,l'atalaia del Massís del Vercors 24-07-2024

El Massís del Vercors és un conjunt muntanyenc predominant de pedra calissa dels Prealps francesos, situat entre Voreppe(prop de Grenoble) al nord i Châtillon-en-Diois al sud. Forma part dels Departaments francesos d'Isère i Drôme. Fa uns 60 km de nord a sud i 40 km d'oest a est. Per arribar-hi cal agafar l'autopista fins a Grenoble i a partir d'aquí l'A-51 fins al poble de Monestier de Clermont. En aquesta població ens desviem per la carretera local D-8 que ens porta a Gresse en Vercors.

El poble de Gresse en Vercors forma part de la comarca de Trièves i és el més alt del massís a 1200m d'alçada. Des del 1970 està catalogat com a Parc Natural. El punt culminant és el cim del Grand Veymont(2341m). El vessant est és el més abrupte amb una gran quantitat de penya-segats. Recorda el nostre Massís del Cadí, però és 300 metres més baix. El podríem considerar com una alta muntanya baixa.

El recorregut circular escollit per pujar el Grand Veymont(2341m) suposa un total de 20km, uns 1700m de desnivell i 7hores de marxa.

Sortim del Champ de l'Arche, una esplanada de l'estació d'esquí de Gresse. El camí el trobarem indicat amb panells de fusta,fites, marques grogues i verdes i puntets de color groc. Des de l'inici puja molt costerut, per una pista del bosc senyalitzat amb marques grogues i verdes, fins arribar al Plateau de sota el Pas de la Ville(1710m). A partir d'aquest punt pugem amb un escenari molt obert que ens porta fins el Pas de la Ville(1925m), que connecta el vessant est amb el vessant oest del Massís del Vercors. Hem trigat 1h20 minuts. Ara toca anar crestejant per un camí marcat amb puntets grocs pel vessant oest. En 20 minuts superem els 400 metres de desnivell fins el cim del Grand Veymont(2341m), el punt més alt de tot el Massís. Han estat 2 hores per superar 1100 metres de desnivell. Aquí hi troben uns quants isards que pasturen pel cim. La vista des del cim no és del tot neta, tot i així, podem contemplar la longitud del Massís i la vista del poble de Gresse al fons. Destaca l'imponent figura del Mont Aiguille(2086m) que s'obre pas per sobre els núvols. El vessant oest és molt més suau i ple de prats i boscos. En canvi el vessant est és molt aspre, vertical i ple de canals.

La baixada la fem en direcció sud per assolir en 1 hora un gran plateau on hi troben famílies de marmotes amb tots de caus al voltant. Arribats aquí tenim 2 opcions: anar a buscar el Pas de Bachassons una mica més lluny o baixar pels Pas de Fouillet(1879m) que tenim a tocar. Optem per aquest darrer Pas que està equipat amb passamans els primers 200 metres. El camí que mena cap a ambdós passos es troba una mica més avall. Anem davallant seguint els senyals grocs i verds fins arribar al Plan de Giraud Vert(1216m), Au Barri i les Granges de la Batie. Ha estat 1 hora des del Pas de Fouillet. Ara ens toca tornar a pujar uns 500 metres de desnivell, passant pel Tiolache fins assolir el Coll de la Cresta de Brisou(1735) en 1 hora de camí. Des d'aquesta atalaia podem contemplar a l'est el poblet de La Batie, al sud el Mont Aiguille, al nord-oest la Barraque de Veymont i el Pas de la Ville i al nord la Cresta de Brisou. Seguim la Cresta de Brisou, per un caminet ple de flors i papallones fins assolir la part de dalt del telefèric Des Ayllerons(1678m). Aquí deixem la cresta que porta al Grand Brisou per anar baixant pel bosc des Ayllerons. En 1 hora i 20 minuts tornem a estar al Champ de l'Arche, punt d'inici i final d'aquest recorregut circular preciós.