Sortida dels 3000 de la Pica d'Estats 12-14 juliol 2024

Un any més hem tornat a organitzar la tradicional sortida dels 3000 del mes de juliol. Després de l'ajornament una setmana pel mal temps i la dificultat de gestió i comunicació amb el Refugi de Vallferrera, arribem el divendres 12 de juliol a quarts de nou al refugi. El nostre objectiu era assolir els 8 tres mils del sector de la Pica d'Estats.

L'endemà el plantejament passava per remuntar des de la Vall d'Areste fins anar a trobar el primer 3000. Tot i això,després de sortir del Refugi de Vallferrera(1940m) a les 06,30h, la nostra inquietut per trobar de seguida el bon camí, ens fa equivocar-nos de vall. Sense adornar-nos-en seguint traces grogues, enfilem la Vall del Port Vell en direcció al Port Vell de Ramaset. Després de molts dubtes mirem de desfer la nostra errada d'orientació, saltant cap a la Vall d'Areste i fent un puja i baixa de més d'una hora.

Ara si, ja ben encaminats, seguim amb el pla de ruta establert. Des de l'Estany d'Areste remuntem fins el Port del mateix nom,sota l'Agulla de Canalbona. Anem flanquejant per l'esquerre el Pic de Canalbona(2966m)que tenim al fons. Un cop arribats al Port de Riufred, amb la visió dels Estanys de Coma Gelada a l'oest i de Canalbona a l'est, comencem a enfilar la cresta que ens porta al primer 3000, el cim Rodó de Canalbona(3004m). A partir d'aquest punt amb la visió de gairebé la resta dels cims que volem assolir, anem carenajant fins el segon 3000, la Punta Gabarró(3114m). Un punt geodèsic inconfusible amb una pintada de la falç i el martell. Ja veiem un rosari de persones que van pujant i baixant per la via normal de la Pica. Anem progressant, evitant algun pas més difícil pels costats, fins trobar-nos al punt culminant de la sortida, la Pica d'Estats(3143m) el sostre de Catalunya. Son les 13,40h, set hores des que hem sortit del refugi. Després de les fotos de rigor toca baixar una mica per fer el cim del Verdaguer(3125m),el quart 3000 del dia. Tornem a davallar en direcció nord a cap al Coll de Riufred. De camí cap al Montcalm es passa pel cim de la Coma de Riufred(3041m) fins el nostre 6è 3000,el Montcalm(3077m). Són les 14,40h i tornem a desfer el camí fins el coll de Riufred per anar baixant en direcció al port de Sotllo amb la visió del llac de Montcalm al fons. En aquest punt trobem gent que puja per la via normal des de Vallferrera i per la via francesa des de Pinet. Trepitgem les primeres petites glaceres sense grampons fins a situar-nos al peu dels Sotllos. Enfilem dels darrers 3000 metres costeruts fins el Sotllo principal(3073m). Aquí ens hem reagrupat tots sis i fem foto de grup. Anem cap al nord-oest per culminar el Sotllo Occidental(3065m),el 8è 3000 del dia.

Són les 16,20h i comença la baixada anant a buscar el Port de Sotllo. Aquí coincidim amb força gent que puja i baixa per la via normal. Superem els estanys d'Estats i Sotllo, fins arribar al peu d'una paret equipada amb cadenes que ens porta en poc temps de tornada al refugi de Vallferrera. Han estat gairebé 14h de recorregut, 22 quilòmetres i 2300 metres de desnivell.

Ens hem guanyat una bona dutxa i un bon sopar.