Expedició Stok Kangri(6.123m) 2009

El Ladakh (també anomenat Petit Tibet), és una regió autònona situada al nord-est de la India dins de l'estat del Jammu/Cachemira. Geogràficament està encaixonada per les grans serralades del Karakorum al nord i de l'Himalaia al sud. Al nord i al sud de la vall del Indus, tenim les serralades més modestes del Ladakh i el Zanskar. Pel que fa els països ,el Pakistan, l'Afghanistan, la Xina i el Tibet són amb els que comparteix fronteres. Cal tenir present que hi ha zones com el Baltistan (ocupat pel Pakistan) i el Aksai Chin (ocupat per la Xina) on, degut a les invasions produïdes i els conflictes bèlics existents,les fronteres no són reconegudes o es consideren avui en dia com a provisionals. La població és de majoria budista d´origens tibetans al districte de Leh i a la vall del Zanskar. Mentre al districte de Kargil és de majoria musulmana. Un dels trekkings més coneguts és el de la vall de Markha. Comença a pocs quilòmetres de Leh, normalment a Spituk, i sol acabar a Hemis o kharu,traçant una mena de semicercle. Segueix el curs del riu Indus a l'inici i el del riu Markha durant diverses jornades. També passem per d'altres rius tributaris,menys importants. L'opció que vam escollir ens permetia completar tot el cercle del massís de Stok per una ruta no gaire transitada.

És molt important estar-se uns dies a Leh(la capital) per poder fer una bona aclimatació,donat que si s'arriba amb avió s'aterra a 3.500 metres d'alçada.

Després de 3 dies d'estada a Leh i fer una mica de turisme visitant les Gompes o monestirs budistes,comença l´hora de “ posar-nos peus a l´obra “ .

L'ajut dels nostres cavalls serà imprescindible per poder alliberar-nos de la càrrega i gaudir en tot moment del que ens envolta durant els propers 13 dies.

La 1era etapa d'uns 15 kms. va de Spituk (3.280m.) fins a Jingchan (3.600m.). Tot remuntant el riu Indus de nord a oest, per uns paratges oberts i molt àrids, amb força calor, es completa la jornada en unes 5-6 hores.

La 2ona etapa de 8 kms. comença a Jingchan (3.600m.), passa pels pobles de Rumbak i Yurutse i acaba al camp base del Ganda La (4.500m.). Passem per una zona fèrtil amb conreus. Aquí ja es comença a notar l'alçada. S'acostuma a fer en unes 5-6 hores.

La 3era etapa de 16 kms. s'inicïa des del camp base del Ganda La (4.500m) ,supera el coll del Ganda La (4.970m.) i després d'una llarga davallada arriba fins a Skyu (3.710m.). És un recorregut llarg on superem el primer coll important i es cobreix en unes 7-8 hores.

La 4a etapa de 19 kms. surt de Skyu(3.710m.) i acaba al poble de Markha(3.850m.). Durant aquest tram comença el recorregut oest-est del trekking. Seguim el curs del riu Markha durant tot el dia.Ens demana unes 8-9 hores de camí.

La 5ena etapa de 13 kms. va de Markha (3.850m.) a Thachungtse (4.300m.). Seguint el riu Markha, deixem el bonic poble del mateix nom. Caldrà travessar el riu diverses vegades i, per tant descalçar-se. Va tenir molta importància en el passat.Encara es poden veure les ruïnes de l´antic fort on vivien els reis.Passem pel poble de Umlung des d'on es comencen a veure les primeres vistes del Kang Yaze (6.400m.). Arribats a Hankar (3.935m.) són visibles els efectes de les inundacions patides l'any 2006. Ens cal pujar una mica fins al campament de Thachungtse (4.300m.). Tot plegat ens porta unes 5-6 hores caminant.

La 6ena etapa de només 3 kms. ens porta de Thachungtse (4300m,) fins a Nimaling (4.750m.). És un trajecte curt i d´aclimatació previ al pas del coll de Gongmarung La (5.200m.). Durant tot el recorregut, gaudim de les vistes cada cop més a prop, de la piràmide del Kang Yaze (6.400m.). La gran esplanada de Nimaling és el refugi de gran quantitat de bestiar(cabres,vaques,burros,iacs). Aquí s´aprofita la curta jornada per fer tot tipus de reparacions. El temps necessari va de 2-3 hores.

La 7ena etapa de 9 kms. l'encetem des de Nimaling(4.750m.) per tal de superar el coll més alt del trekking,el Gongmarung La(5.200m.) que travessa el massís de Stok i forta baixada fins a Chuskyurmo(4.200m.). Les vistes des del coll van des dels cims dels Kang Yaze i s´allarguen fins les muntanyes del Zanskar amb el Nun i el Kun(7.000m.) com a més rellevants. Tot plegat ens porta unes 6-7 hores.

La 8ena etapa d'uns 15 kms.comença a Chuskyurmo(4.200m.),passa per Chogdo (on deixem la ruta normal del trekking), s'enfila fins el coll Gyuncho La(4.600m.) i baixa fins el poblet Shang Pho(4.350m.).Aquest  tram que va d´est a oest ,està molt poc freqüentat, només ens hi vam trobar 1 grup. Hi vam invertir de 7-8 hores.

La 9ena etapa d´uns 15 kms, va de Shang Pho(4.350m),assoleix el coll Shang La(4.800m,) i baixa fins a Matho Pho(4.350m.). És un recorregut molt espectacular amb un desnivell molt pronunciat. En tot el recorregut no ens hem creuat amb ningú. El vam cobrir en 7-8 hores.

La 10ena etapa d´uns 12kms. s´inicïa a Matho Pho(4.350m.),s´enfila fins el coll del Matho La(4.850m.),passa per Mankarmo on arriben els grups que surten des del poble de Stok i des d´aquí es remunta la vall fins el camp base del Stok Kangri(5.000m.). No hi trobem gaire grups,només 3 o 4. Hem estat de 5-6 hores per arribar-hi.

La 11ena etapa és de descans i aclimatació al camp base del Stok Kangri(5.000m.).És el primer dia que no ens belluguem després de 10 jornades força dures. Aprofitem per descansar,tastar el nostre “petit caviar(pernil ibèric)” i reconèixer la ruta d´ascensió al Stok Kangri pujant a un coll situat a 5.300m.

La 12ena etapa.L´ascensió del Stok Kangri. Comença de matinada a les 12h. després de no clucar ull en tota la nit,ens llevem per esmorzar.A les 12,35h.sortim,la nit és fantàstica,no fa fred i el cel està estrellat com poques vegades he vist. Després de remuntar el coll del dia anterior,entrem en la linia de la neu on cal superar glaceres evitant esquerdes i zones no gaire transitables.Ens plantem davant una pala gelada amb un pendent considerable. Després de superar-la anem en diagonal a trobar l´aresta. A partir d´aquí el temps fa un canvi brusc i comença a girar vent,a ennuvolar-se,nevar una mica i el fred s´accentua.N´hi ha que donen mitja volta. Nosaltres ho volem intentar. Un cop hem deixat enrera les seccions amb més inclinació i exposició,s´obre al nostre davant una cornisa glaçada coronada per moltes banderetes d´oració budistes. No podem pujar més,hem arribat al cim del Stok Kangri(6.123m.).Han estat 6 hores i estem molt cansats, però de seguida intentem fer les fotos de rigor.La càmara digital nova que portava ben protegida no em funciona. Sort que també porto una càmara analògica(les de tota la vida) i aquestes no fallen mai. Després de captar el moment,decidim baixar. El temps no pinta gaire bé i és necessari fer-ho ràpidament. Hem coincidit al cim amb 2 francesos,l´un l´ha fet abans que nosaltres i l´altre després. Baixant hem trobat un grup a l´aresta amb molts de dubtes.El descens fins el camp base ha estat esgotador degut al cansament acumulat durant tota la jornada.En unes 4 hores hi arribem,són les 10,15h del matí. Tot plegat menys de 10 hores,quan el temps normal és de 6-8 per l´ascens i 4-5 pel descens.Hem anat molt ràpid i això ho hem notat en l´esforç.Amb prou feines hem menjat i begut res.Després de menjar,hidratar-nos i descansar unes hores,baixem cap al campament de Mankarmo on farem nit avui,després de 2 nits a 5.000m. on costa molt respirar i dormir en condicions.

La 13ena etapa de 8 kms va de Mankarmo fins el poble de Stok punt i final del trekking.Hi arribem en unes 3 hores.Aprofitem per visitar el Palau Reial de Stok.on viuen els reis del Ladakh.Des d´aquí observem com acaben d´asfaltar el camí que va del Palau a la carretera que porta fins a Leh. En 1 hora hi arribem i posem fi a la nostra aventura,cansats però amb molt bones sensacions.Ens acomiadem de la gent que ens ha acompanyat : en Labzang(el guia Ladakhià),en Gopal(el cuiner nepalí),en Tubten(l´home dels cavalls tibetà) i el Lopzang(l´assistent ladakhià).