El Termenal de Sant Joan

El 10 d'abril de 2022 es compleixen 80 anys de la creació efectiva de l'actual municipi de Palamós. El 10 d'abril de 1.942 amb la publicació al BOE, el poble de Sant Joan de Palamós(anomenat també Vila-romà)va ser annexionat a aquest municipi. Des del Club Alpí Palamós, seguint amb la nostra vessant divulgativa, volem apropar a qui ens vulgui acompanyar en el coneixement d'una part de la seva història, no massa coneguda per molts vilatans.

L'any 2.015,amb la commemoració del 25è aniversari de la nostra entitat, ja vam donar a conèixer el Termenal del municipi de Palamós. Vàrem resseguir les línies del seu antic terme, però enguany hi afegim la línia de divisió de termes entre els pobles de Sant Joan i de Palamós.

RECORREGUT

Tot plegat es durà a terme de 2 maneres complementàries :

Ruta del Termenal de Sant Joan,amb un recorregut integral presencial, en grup i guiat d'uns 27km de tot el terme, el diumenge 10 d'abril de 2022. Estarà dividit en 3 trams :

-1r Tram. És la part urbana que va des del punt de sortida a La Fosca fins al final de l'Avinguda Catalunya,on comença Sant Antoni. Aproximadament 3km i unes 2 hores segons el grup. Recomanem visitar el recorregut virtual, donat que hi ha termes dins de finques privades.

-2n Tram. És la part muntanyenca de les Gavarres. Des del Supermercat Lidl,enfilant-nos per la Riera dels Huguets,arribant al peu del Puig Cargol i després de passar pel cim del Puig Montagut davallem fins a la zona del Figuerà. Aproximadament 11Km i unes 6 hores.

-3r Tram. És la part de la Plana,Serralada litoral i sector costaner. Des del Figuerà arribem al Pla Boterich(Depuradora),passem pels cims del sector nord-est fins el Cap de Planes i tornada pel camí de Ronda fins La Fosca. Aproximadament 12km i unes 9 hores.

-Es podrà escollir quin tram es vol fer i es pot deixar la Ruta en molts punts del recorregut.

Recorregut virtual,accessible a tothom a la plataforma Wikiloc. Amb una documentació rigorosa i exhaustiva(amb fotografies,mapes,actes oficials i dibuixos) de totes les línies de delimitació de termes. Estarà actiu aquí a partir del divendres 08 d'abril,és molt recomanable consultar-ho per entendre millor totes les parts del recorregut presencial.

INSCRIPCIONS

-Caldrà inscriure's i fer efectiva l'assegurança de 5€ com a termini màxim el divendres 08 d'abril al compte corrent : ES05 2100 8236 73 2100106239 . Pels federats amb llicència FEEC serà gratuït.

-Recomanem portar calçat còmode i prou menjar i beure segons el recorregut escollit.

*En cas d'ajornament degut a condicions meteorològiques adverses,es faria el diumenge 24 d'abril.

SORTIDA

A la Platja de La Fosca(davant del Bar Pujol) a les 8h. Hi ha prou aparcament a la pineda del darrera. En arribar s'oferirà un petit refrigeri a qui finalitzi tot el recorregut.

MÉS INFORMACIÓ

Us podeu adreçar per qualsevol dubte o aclariment a : Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.

ORGANITZADORS I COL·LABORADORS

Aquesta Ruta ha estat possible fruït del treball de recerca de persones properes i compromeses amb el territori. Per tant,intentarem respectar les autories d'aquestes valuoses aportacions.Des del Club Alpí Palamós fa més de 3 anys que ho hem treballat sota la coordinació d'en Pere Llauradó i en Remi Serra.

Volem recordar la figura d'en Pere Trijueque i Fonalleras,nascut a Sant Joan i Fill Predilecte de Palamós,que recentment ens ha deixat. Es va submergir com ningú en la recerca històrica d'ambdues poblacions. La ruta que us presentem tot seguit està basada en gran part en les seves publicacions,en converses amb ell i en documents gràfics que ens va cedir.

Però,com passa sovint,és bo beure de diverses fonts i contactar amb qui ens pugui aportar informació de primera mà al respecte. Tant és així que,rera l'ombra d'en Pere,va aparèixer en Josep Olivé i Domènech que ens ha aportat troballes inèdites,després de moltes hores d’estudi,d'arxiu i d’entrevistes personals.

Per acabar-ho de complimentar,el Servei d'Arxiu Municipal de Palamós,amb el suport de la Carme Adroher i l'Alícia Genís,ens ha permès documentar amb tota mena de detalls tot aquest recorregut.