Imprimeix

Les altes terres de Soria i Burgos 2014

el .

La comarca de Pinares la trobem ubicada entre les províncies de Soria i Burgos,a tocar de La Rioja.Forma una zona molt característica pels rius que hi neixen(Duero,Lobos,Revinuesa,Abión) l’embassament de La Cuerda del Pozo i l’explotació forestal de les grans extensions de boscos de pi roig.En destaquen els Picos d’Urbión(2.229m),el Pico Cebollera(2.147m),el Pico de las 3 províncias(2.049m).
L’ascensió als Picos d’Urbión,la travessada del Parc Natural del  Cañón del Río Lobos,el recorregut dels llacs glacials de Neila,l’itinerari pel Río Abión fins a la Fuentona i la ruta pels Puentes del Duero són algunes de les activitats més destacades que hi podem fer.

Podeu veure totes les fotos clicant aquest enllaç :

Parc Natural del Cañón del Río Lobos

1 CAÑÓN DEL RÍO LOBOS
El Cañón del Río Lobos(25 km de llargada) està situat dins del Parc Natural del mateix nom(>10.000 hectàrees),a cavall de les províncies de Soria(2/3 parts) i Burgos(1/3 part ).
El seu paisatge de roca calissa ha estat fruit durant molt anys  de la incisió fluvial del riu Lobos  i el model•lat  càrstic que li confegeixen un relleu geogràfic molt espectacular.
Hi ha diferents localitats de partida. Podem començar des de l’extrem burgalès al poble d’Hontoria del Pinar,o bé,a l’extrem sorià al poble d’Ucero.També es pot començar des d’un punt intermig,al Puente de los Siete Ojos,que salva el  Cañón del  Río Lobos a la carretera comarcal que va de Santa María de las Hoyas a San Leonardo de Yagüe.
Pel que fa a les rutes que el recorren total o parcialment,el PR-65 surt d’Ucero i arriba a Hontoria del Pinar completant el recorregut integral.El GR-86 també hi passa parcialment des d’Ucero,i  se’n va fins a Casarejos i San Leonardo de Yagüe.També hi trobem diverses “sendas” que en recorren diferents trams transversals o circulars.
Un dels itineraris més interessants parteix des d’Ucero i acaba al Puente de los Siete Ojos,en el qual es cobreixen els 12 km íntegrament per  terres de Soria.És un recorregut d’anada i tornada pel mateix traçat,per tant,són 24 km que tenen una durada de 4-5 hores.
A banda del riu Lobos amb força cabal a l’abril,els nenúfars,els murallots càrstics erosionats a ambdós costats,l’Ermita templera de Sant Bartolomé,les coves,els voltors lleonats,els ramats de xais pasturant... Podem trobar d’altres elements que cridaran la nostra atenció.

2 ASCENSIÓ ALS PICOS D’URBIÓN
Cal anar fins al poble de Vinuesa(Soria) des d’on surt una carretera local SO-830,que ens porta ens uns 17 km amb moltes senyalitzacions,fins al pàrquing de la Laguna Negra.Des d’aquí la carretera està tallada en uns 1.700 m d’asfalt fins a la Laguna Negra(1.750m).Cal vorejar la Laguna Negra per unes passarel•les de fusta fins trobar un pont i un salt d’aigua al fons.El camí el trobarem senyalitzat amb fites,marques de GR i pals indicadors.Cal pujar fins dalt de les parets que protegeixen la Laguna Negra.Després se’ns obre tota la Serra dels Picos d’Urbión.
El recorregut el podem fer en 2 direccions,en el nostre cas vam allargar-lo resseguint el cordal fins a un lloc de Guaita i refugi.Passant per sobre de la laguna del Hornillo i arribant al Mojón Alto(2.099m).A partir d’aquest punt segueix el recorregut normal cap al cim dels Picos d’Urbión.Veurem la Laguna Helada força avall mentre seguim pels LLanos de La Sierra.Tot seguit, i abans de fer cim al Pic d’Urbión,ens situarem en paral•lel a La Laguna Larga però 200 metres més amunt.En arribar al coll que porta en 400m a les Fuentes del Duero,comencem a pujar. Passarem per un arc de roca natural,una creu de ferro i finalment arribem al cim rocallós coronat amb una creu del Pico d’Urbión(2.229m).
En baixar podem arribar-nos fins al Pic Zurraquín(2.105m) i davallar,per un camí marcat amb fites de pedra i senyalitzacions, fins al punt de partida a la Laguna Negra.
El recorregut normal  té una durada de 5-6 hores i si fem tot el cordal i ens arribem baixant fins al poblet de Santa Inés de 9 hores.

3 LA FUENTONA DE MURIEL
Hem d’anar fins al poble d’Abioncillo de Calatañazor on hi trobarem un pàrquing amb un panell informatiu de tota la ruta. Començarem travessant el pont per sobre del Río Abión i, seguint senyalitzacions de fusta,anirem a tocar d’aquest riu durant més de 1 hora. En arribar a un altre pont,deixarem el seu curs per travessar un bosc de pi roig que ens durà al poble de Muriel de la Fuente després de una altra hora.A la sortida d’aquest poble en direcció a Calatañazor,veurem indicacions que portem fins a l’entrada de la Fuentona remuntant altre cop el riu Abión.Aquest darrer tram està força “urbanitzat” fins arribar a la gran bassa de la Fuentona.En aquest punt encara no del tot explorat,amb una profunditat de més de 100 metres,neix el riu Abión amb les aigües subterrànies provinents de la Sierra de Cabrejas.
La tornada la farem des del poble de Muriel de la Fuente,per una pista ample que agafarem  al davant d’una casa de turisme rural.Durant el recorregut tornem a anar al costat del riu Abión i trobarem una ermita molt peculiar.
En total és un recorregut circular senzill d’uns 14 km que es fan en unes 3-4 hores,sense gaire desnivell.

4 LAGUNAS DE NEILA
Cal anar per la carretera provincial soriana d’Abéjar a Molinos de Duero i,des d’aquí seguir fins a Covaleda i Quintanar de la Sierra(en la província de Burgos).Després de 10 km arribem al coll de Quintanar(1.400m) on hi  trobarem senyalitzades les Lagunas de Neila a 4 km de distància.
Arribarem a una zona de pàrquing a mig camí i ,donat que aquest mes d’abril 2014 encara hi queda neu,afrontem aquest darrer tram a peu.Després de 1km veurem a l’esquerra el refugi de Neila i uns metres més endavant el Lago de las Pardillas.Passat un altre quilòmetre ens situarem al mirador de San Francisco.Es poden veure al fons els Picos d’Urbión,una mica més amunt el lloc de guaita de Peña Aguda(1.909m) i el cim de la Campiña(2.049m)per sobre les Lagunas de Neila. Un recorregut més llunyà ens permet arribar fins a les Lagunas Larga i Negra .La Laguna de la Cascada es pot visitar desviant-nos en el primer tram del recorregut.Però des del mirador podem visitar-ne 2 més,la Laguna de los Patos i la laguna Brava.

5 RUTA DELS PUENTES DEL DUERO
Es tracta d’un itinerari circular senzill de 13 km,amb sortida i arribada a Covaleda, i que transcorre a la vora del riu Duero.Té una durada de 3 hores.
Si venim des de Molinos de Duero i Salduero,abans d’entrar al nucli urbà a Covaleda,trobarem a mà esquerra el càmping Refugio de Pescadores.Aquí hi tenim un panell informatiu que segueix el PR SO-75 i que coincideix en alguns trams amb el GR-14 de la Senda del Duero.
Passarem pels ponts de la Arenilla,Valserrao,la Valerosa,los Arrieros,Santo Domingo seguint el curs del riu Duero.En aquest darrer pont girem cap al Campamento juvenil de Covaleda,vorejarem l´Ermita de Nuestra Señora de la Fe,travessarem el riu Nava i seguint el PR arribem fins al poble de Covaleda.